Miksi ihmiset haluavat olla puheenjohtajia?
Yksinkertainen, mutta hyvin typerä vastaus, olisi, että ihmiset haluavat valtaa, huomiota ja päästä pätemään. Tämä on tietenkin vain osa totuutta. Kun puhutaan älykkyyden eri alueista, puhutaan usein myös yhteiskunnallisesta- tai systeemiälykkyydestä. Tällä tarkoitetaan ihmisen kykyä toimia yhteisössä. Puheenjohtaja on eräänlainen kuningas tai kuningatar, joka nostetaan vaalien kautta tehtäväänsä. Puheenjohtajan rooli on kuitenkin hyvin kiittämätön. Koska ainoastaan Jumala voi toteuttaa puheenjohtajan roolin ja jumalat ovat eräitten käsitysten mukaan yli-ihmisiä eli siis enemmän kuin ihmiset (joidenkin mukaan jopa enemmän kuin maailmankaikkeus) yleensä, puheenjohtaja ei kykene suoriutumaan tehtävästään. Puheenjohtaja on siis eräänlainen messias, jota kaikki haluavat olla, ja samalla puheenjohtaja on eräänlainen syntipukki, joka kukaan ei halua olla. Tämän takia ihmiset kokevat ristiriitaisia tunteita yhdistysten puheenjohtajuutta kohtaan. Lopulta kyseessä on ihmisen koettelemus olla jotain suurempaa kuin ihminen, mutta silti selvitä siitä ihmisenä.
Miksi opettajat ovat mulkkuja?
Tämä on jo hieman hankalampi kysymys, koska tässä oletetaan, että opettajat ovat kaikki mulkkuja. Jotta tähän voitaisiin saada oikea tieteellinen vastaus, pitäisi oikeasti selvittää, että mikä on opettaja ja mikä on mulkku. Mulkkuhan on synonyymi penikselle, mikä viittaa jollain tavalla maskuliinisuuteen, mutta on samalla epäsuora kansankielinen viittaus henkilöön, josta ei syystä tai toisesta pidetä. Opettaja on vieläkin universaalimpi, mutta saavuttamaton hahmo. Opettaja on eräänlainen henkilö, joka jollakin kummallisilla pedagogisilla taidoilla siirtää tietoja ja taitoja henkilöltä toiselle. Suomalaisessa yhteiskunnassa opettajaa pidetään kuitenkin opettajana muodollisilla pätevyyksillä, mikä muunmuassa vaikuttaa opettajan palkkaan. Muodollisesti pätevä opettaja saa enemmän palkkaa kuin muodollisesti epäpätevä opettaja. Tällä ei ole mitään tekemistä kuitenkaan opettajan "mulkkuuden" kannalta, vaan opettajat ovat erilaisia ihmisiä. Luulisin, että kyseessä on joko jonkinlainen inho joko kielten (äidinkieli tai vieraat kielet) opettajia kohtaan tai matematiikan opettajia kohtaan. Omat kokemukseni osoittavat kuitenkin, että ruotsinkielen opettajat ovat yleisesti joko turhautuneita tai sitten tottuneita rooliinsa. Tiedän tosin vain kaksi mulkkua ruotsinkielenopettajaa, mutta valitettavasti he ovat muodollisesti päteviä ja tulevat jatkamaan työtään hyvin pitkään.
Mikä on elämän tarkoitus?
Paska kysymys - seuraava!
Putoaako leipä oikeasti aina voipuoli alaspäin?
Tältähän asiat aina näyttää, mutta tämä ei ole sanomatta selvä asia. Eräällä tavalla on nimittäin kyse taikauskosta. Ihmisillä on tapana kiinnittää huomiota arkisissa asioissa sellaisiin asioihin, jotka tukevat oletuksia. Voisinpa melkein lyödä vetoa, että ihmiset vannovat Murphyn lain olemassaoloon aina kun leivän pudotessa voipuoli osuu lattiaan. Silloin kun voipuoli jää ylöspäin, niin epäilen, että asiaan ei edes kiinnitetä huomiota. Kyse on varmaan samasta asiasta kun ulkomaalaiselta vaikuttava henkilö jää kiinni näpistyksestä kaupassa tai hedelmäpelistä ei tule rahaa sen jälkeen kun joku on juuri voittanut laitteesta suuren summan rahaa. Me vain satumme kiinnittämään huomiota epäsäännöllisiin säännönmukaisuuksiin, mutta jätämme kiinnittämättä huomiota varianssin kaikkiin puoliin. Sanalla sanoen väitän, että me ihmiskuntana emme kiinnitä riittävästi huomiota maailmaan.
Vastailin ajankuluksi vain muutamiin kuulemiini kysymyksiin, joihin ei oikeasti ole vastausta. Jos haluatte esittää jotain typerryttäviä lisäkysymyksiä tai muuten vain haluatte tietää, miksi useisiin kysymyksiin ei ole rehellisiä vastauksia, niin pommittakaa kommenttiraita pilalle!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti