Vasemmistoliitto ja Vihreät ovat pitkään kannattaneet ruuhkamaksujen kokeilua Helsingissä. Kumman tahansa puolueen ollessa huomattavasti isompi olisivat maksut jo käytössä. Periaatteessa Helsingin valtuustossa on punavihreä enemmistö (SDP+Vihr+Vas+Skp) 45:llä penkillä. Tähän mennessä SDP on kuitenkin harannut vastaan, mutta tänään Helsingin sanomat uutisoi puolueen aloittaneen viherpesunsa selvittämällä ruuhkamaksujen tarpeellisuutta. ""Ruuhkamaksut voisivat kuulua harkinnanvaraiseen keinovalikoimaan varsinkin, jos tuotto suunnattaisiin joukkoliikenteen edistämiseen", Jouko Malinen kommentoi Helsingin sanomien mukaan. Keskusta ja SKP myös kannattavat ruuhkamaksuja. Tämä tarkoittaa jo selkeää enemmistöä kaupunginvaltuustossa.
Vaikka SDP:ltä tämä saattaa olla vain vaalitemppu, niin kannanmuutokseen on suhtauduttava innostuneesti. Vihreiden ja Vasemmistoliiton paikat eivät riittäisi nykyisellään ruuhkamaksujen käyttöönottoon, koska molempien puolueiden kokonaispaikkamäärä on 24, mikä on selkeä vähemmistö. Kuitenkin ruuhkamaksujen teknisestä puolesta ei ole selvyyttä. Vielä ei osata sanoa, että mille alueelle ruuhkamaksut tulisivat, mutta yleensä asialla tarkoitetaan Helsingin keskustaa. Joskus on myös puhutta ruuhkamaksuista kaupungin rajalla. Molemmilla olisi todennäköisesti joukkoliikenteeseen ohjaava vaikutus. Ruuhkamaksuja voisi käyttää ohjaamiseen esimerkiksi sitomalla ruuhkamaksut kellonaikaan sekä jakamalla ruuhkamaksualueet erihintaisiin alueisiin Keskustan ollessa kallein ja rajanylityspaikat huonoilla liikenneyhteyksillä ollessa halvimmat. Mahdollista on myös, että rajanylityspaikat olisivat ne kalleimmat ja keskustassa ei olisi ollenkaan ruuhkamaksuja. Vaikea sanoa, että mikä näistä vaihtoehdoista olisi se eniten joukkoliikenteeseen ohjaava haittavero.
Länsimetron valmistuttua Espoolaisilla ja Helsinkiläisillä olisi mahdollisuus ylittää yhteinen rajansa raiteilla. Vantaan ja Helsingin rajan yli menee myös rautatiekiskot. Bussit on toiseksi paras vaihtoehto liikennöidyillä väylillä.
RKP ei kannata ruuhkamaksukokeilua, mutta esittää kuitenkin radikaalin idean. RKP kannattaisi päästörajoja kaupunkiin tuleville autoille ruuhkamaksujen sijaan. Nämä ideat ovat kyllä yhdistettävissä. Nyt ainoastaan autopuolue Kokoomus vastustaa ruuhkamaksuja ja kannattaa keskustatunnelia. Keskustan kantaa on vaikea arvailla, mutta ainakin tunnelilla on puolueelle sopiva nimi.
Tästä on vielä pitkä matka autottomaan keskustaan, mutta se on kuitenkin suuri askel yksityisautoilun vähentämiseen. Keinoja siihen tarvitaan, kun porkkanat eivät riitä. Autoveron alennus on tähän mennessä ollut keinoista huonoin. Joukkoliikenteen tekeminen maksuttomaksi olisi yksi erittäin hyvä keino. Osa rahoituksesta voitaisiin saada ruuhkamaksuilla, mutta varmasti verotuksella voitaisiin tätä tavoitetta tukea.
Kunnallisvaalien alkaessa lähestyä kesällä, tulemme todennäköisesti näkemään monia iloisia avauksia aiheesta. Ehkäpä tästä saattaisi tulla jopa kunnallisvaalien yksi isoista teemoista. Toivoa sopii.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti