maanantaina, elokuuta 28, 2006

Kantelun valmistelu

Monia ihmisiä otettiin kiinni taiteiden yönä. Minulla oli onnea, sillä olin oikeassa paikassa oikeaan aikaan. Eräs ystäväni otettiin kiinni. Hän kertoi minulle, että kysyttäessä poliisilta, miksi hänet on otettu kiinni, poliisi kertoi syyksi vahingonteon. Ystäväni ei ollut tehnyt mitään ilkivaltaa. Hänet tutkittiin, eikä häneltä löytynyt mitään, mikä tukisi näyttöä. Toinen poliisi antoi syyksi hänen kiinniottamisekseen poliisilain pykälän 20. Kahdella poliisilla oli siis eri käsitykset kiinniotosta.

Poliisilain pykälä 20 koskee rikoksilta suojelua. Ensimmäinen momentti määrittelee, että ihminen voidaan poistaa paikalta, jos hän on uhkaillut tai hänen käytöksestään voi päätellä, että hän aikoo tehdä jotain rikollista. Pykälän kolmas momentti antaa poliisille myös oikeuden ottaa henkilö kiinni, jos muut toimenpiteet eivät auta.

Taiteiden yönä tämmöisiä kiinniottoja tehtiin lehtitietojen mukaan 45-50 kappaletta. Tennispalatsin luona poliisi tuli tutkimaan meidätkin. Kiinniottoja en tiedä tapahtuneen siinä tilanteessa, koska poistuin paikalta. Olimme Tennispalatsilla muutaman ystävän kanssa ja näin mellakkapoliisin menevän Kampin metroasemalle. Menin katsomaan lähempää. Ollessani palaamassa takaisin Tennispalatsille, huomasin, että poliisi oli piirittänyt ihmisiä sillä paikalla, missä olin aikaisemmin ollut.

Minulla on siis syytä olettaa, että poliisi on käyttänyt pykälää 20 vain tekosyynä tehdäkseen kiinniottoja. Tämän johdosta olen valmistelemassa Eduskunnan oikeusasiamiehelle kantelua sekä mielipidekirjoitusta. Tämä sen takia, koska luin Helsingin sanomista, että ylikomisario Jussi-Pekka Lämsä sanoi, että "poliisin voimankäyttö ei ollut liioiteltua."

Lakitieteen tohtori Kari Sinisalollakin saattaa olla oma käsityksensä aiheesta. Hän kirjoitti 70-luvulla yleisesityksen poliisista. Tämän jälkeen häntä epäiltiin julkisesti vasemmistolaiseksi. Olen suunnittelemassa Sinisalon haastattelua sekä seminaaria poliisien valtaoikeuksista. Minun piti järjestää Etelä-Suomen Vasemmistonuorten kanssa sellainen tämän vuoden Suomen sosiaalifoorumissa.

technorati , , , , , , , , , , , , , , .

Ei kommentteja: