Takaisin koneen ääreen ja nettiin.
Jokaisen esityksen markkinointistrategiaan kuuluu aina tiedottaminen. Joskus ensimmäinen tiedote lähtetään jo ennen ensimmäisiä harjoituskertoja. Toisinaan tiedote lähetetään liian myöhään jolloin tiedot ensi-illasta ei pääse edes päivän lehteen. Tämä menee yleensä kokemattomuuden piiriin ja johtuu siitä, että taiteilijat itse joutuvat tuottamaan esityksensä. Taiteilijat saattavat jopa suhtautua vastahakoisesti koko ajatukseen tuottamisesta.
Joskus mediat julkaisevat tiedotteen sellaisenaan niin sanottuna puffijuttuna. Laiskat toimittajat palvelevat näin tiedottajia. Juttuun tulee mukaan kaikki positiiviset asiat esityksestä.
Tiedottajat ovat käyneet kiivaitakin keskusteluja siitä, milloin kannattaa tiedote lähettää. Aamupäivällä lähetettynä toimitukset saavat tiedon heti ensimmäisenä luettavakseen. Toisaalta iltapäivällä tarvitsee täyttää jo lehden sivuja. Tyhjää tilaa ei saa jäädä painettuun lehteen. Tällöin viimeksi tulleet tiedotteet saattaa mennä silloin lävitse.
Yksi koulukunta pitää viikonloppua parhaimpana ajankohtana, koska silloin ei tapahdu mitään muuta uutisoitavaa. Saman koulukunnan edustajat voisivat samaan teoriaan nojaten lähtettää kaikkien vuoden tapahtumien tiedotteet kesällä, koska silloin ei tapahdu mitään – paitsi kesäteatteria.
Eräs tiedottaja on kuitenkin sitä mieltä, että torstai kello kolme on paras ajankohta. Tälle teorialle on vaikea löytää mitään oikeita perusteita. Koska tiedottaminenkin on todella mystistä hommaa, niin voinemme saman tien pitää viimeksi mainittua kaikista parhaimpana teoriana.
Technorati teatteri, tiedottaminen, koulukunta, tuottaminen, kesäteatteri, tiedottaja, puffi, kesä, kirja, mystiikka.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti