tiistaina, kesäkuuta 19, 2007

Alv tulee ja menee

Kun ruoan alv tulee putoamaan hallitusohjelman mukaisesti ehkä joskus tulevaisuudessa, pyrkii pääkopassa juoksemaan kysymys "Kenen verotusta se vähentää?"

On arvioitu, että osa alennuksesta menee yrittäjälle ja osa kuluttajalle. Eräs suuri suomalainen ketju on ilmoittanut, että alennus siirrettäisiin suoraan hintoihin. Samaa lupaili myös aikoinaan parturi-kampaajat. Tällä hetkellähän alv:n arvo on 0-22 prosenttia tuotteen hinnasta. Nollaluokka tässä tapauksessa koskee ainoastaan käytettyjen tavaroiden myyntiä (kirpputorit ja vastaavat) sekä yleishyödyllisten voittoa tavoittelemattomien yhdistysten toimintaa, joista jälkimmäisen tulee itse hakea verovapautus verottajalta tarkkojen kriteerin mukaisesti.

Parturikampaajien tilanne on kuitenkin hieman eri kuin maanviljelijöiden tai peruselintarvikkeita kauppaavien kauppiaiden tai myyjien. Hans Hämäläinen on kirjoittanut blogissaan aiheesta otsikolla "kuka hyötyi alv:n alennuksesta?"

"Toisin sanoen olennaista olisi kysyä, kenen pussiin arvonlisäveron alennus on mennyt: liikkeenpitäjän vai sen työntekijöiden? Mikäli arvonlisäveron alennus on kasvattanut raskasta ja terveydellisestikin rankkaa työtä tekevän henkilön kukkaroa, se on mielestäni vähintäänkin oikeutettua. Jos se on kuitenkin mennyt liikkeenpitäjien hyödyksi, kritiikillä on puolestaan katsoakseni vahva oikeutus."

2 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Niin, markkinatilanne on erilainen parturi-kampaamoissa kuin myös korjauspalveluissa. En oikein itsekään ymmärtänyt uudistuksen suhteen, että uskoiko joku oikeasti sen synnyttävän hintajoustoa.

Elintarvikkeissa tuo suhde on PTT / VATT / TU laskelmissa muiden maiden kokemuksien keskiarvolaskelmana tuo 80%, vaikka sitä voidaan pitää toki hivenen ylioptimistisena. (pp-sarja löytyy PTT:n sivuilta)

Alueellisesti oletettavasti vaikutus tullee vaihtelemaan, koska ruokakaupan kilpailu ei vieläkään toimi tyydyttävästi.

5% korkeammat verottomat hinnat kertovat pienestä ongelmasta kilpailusta, joka ei pelkästään selity kuljetuskustannuksilla, korkeintaan tuotteen alkuperämaa-valinnoille, jne.

Itse-oppinut dosentti kirjoitti...

PTT = Pellervon taloudellinen tutkimuslaitos. Sieltä löytyy tämmöinen julkaisu, joka tarjoaa asiasta lisää tietoa kiinnostuneille.

Onnistuu tilaamalla lähettämällä sähköpostia jolloin saa katsauksen pdf-muodossa tai sitten postitettuna kotiin.

PTT: kilpailukykyä elintarvikeketjuun.