Ruotsissa tehdään monia hienoja asioita, vaikkakin nykyinen Ruotsin hallitus näyttääkin ottavan mallia Suomesta, kuten ottamalla jälleen käyttöön museoiden sisäänpääsymaksut. Tukholmassa väliaikaiseksi kokeiluksi tarkoitetut ruuhkamaksut ovat nyt siirtyneet pysyviksi kansanäänestyksen kautta. Helsingin sanomien mukaan Ruotsin tievirasto on kertonut tieliikenteen supistuneen 20 prosenttia.
Suomalaisissa kaupungeissa voitaisiin myös kokeilla ruuhkamaksuja Ruotsin mallin mukaisesti. Yksi tapa olisi nimenomaan hankkia maksuilla suora tuki kansalta ottamalla aluksi ruuhkamaksut koekäyttöön. Kokeilun aloittamisesta voitaisiin järjestää kunnallinen kansanäänestys 2-5 vuoden sisällä. Ruuhkamaksut vähentäisivät yksityistä autoilua, jolloin ilmanlaatu paranisi sekä yksityisautoilun tuottamat päästöt vähenisivät. Ruuhkamaksuilla voitaisiin osittain rahoittaa myös julkista liikennettä, jotta siitä tulisi houkuttelevampaa esimerkiksi nostamalla tariffitukea (jotta lippujen hinnat laskisivat), tai lisäämällä uusia linjoja kuten poikittaisliikenettä tai yövuorojen määrää.
Pääkaupunkiseudulla tehty kysely viime vuodelta näyttäisi viittavan, että helsinkiläiset olisivat valmiita kokeiluun. Espoolaiset taas vastustavat hanketta. Voisi siis epäillä, että Espoossa ei ole niin paljon joukkoliikenteen ystäviä kuin Helsingissä. Tähän toivottavasti saadaan muutos. Ehkäpä tuleva metrolinja kääntää espoolaistenkin enemmistön mielipiteet.
1 kommentti:
Mä olisin odottanut, että KGS olisi käynyt kimppuun, mutta ei näköjään.
Seuraavaa provokaatiota tän blogin suunnalta pitänee odotella taas.
Viimeksi tuli ihan hauskasti kommentteja.
Halla-Ahon diggarit Eka binin kimpussa.
Lähetä kommentti