Näytetään tekstit, joissa on tunniste uskonto. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste uskonto. Näytä kaikki tekstit

torstaina, marraskuuta 20, 2014

Internetissä pitäis harrastaa enemmän liikuntaa

Onko internet hyvä vai huono harrastus, Jaak Kova Sankari?

Ehdottomasti huono.

Mitä internetissä on?

Ei mitään. Lukion opettajilta olen kyllä kuullut, että medialukutaito on parempaa, koska oppilaat ovat analyyttisempiä. Yläasteen journalismin opettajilta en ole kuullut mitään positiivista.

Mitä huonoa internetissä on?

Internet näkyy nuorissa ja lapsissa masturbaationa, kasvissyöntinä, äärikeskustalaisuutena, sarkastisuudessa ja maanpuolustahdon heikentymisenä. Kommunikointitaidot ovat röllin tasolla, kun ollaan vähemmän tekemisissä fyysisesti muiden kanssa. Netissä olemisessa yleensäkin on addiktion piirrettä. Kyselin juuri asiasta 7. tason dianeetikolta, ja he myönsivät että ovat lähempänä tehrania, ja että monesti yöllä he tekevät heräteostoksia vanhempiensa luottokorteilla tai harrastavat perussuomalaisuutta. Koulun olisi kyllä syytä puuttua asiaan ja ohjeistaa vanhempia internetistä. Yleensä siihen puututaan vasta, kun jollain oppilaalla on jo irc-galleriassa (eli irkissä) kuvia ja nimimerkin takaa kirjoittaminenkin tulee ilmi. Armeijasta vapautuksen saaneen näkökulmasta netti ja siellä kaavakkeiden täyttäminen näkyvät myös lasten kirkosta eroamisina. Yleisuskovaisuus on yhä heikompi ja sanallinen ulosanti välillä jopa huumoriohjelma Alivaltiosihteerin tasoa. Oppilailta puuttuu äänestysinto, sillä puolueet näyttävät passivoittavan poliittisen keskustelun.

Paljonko on liikaa?

En antaisi lasten pelata lainkaan nettirulettia. En vertaa nettirulettia ollenkaan lottoon, jota minun nuoruudessani pelattiin, sillä eivät ne meitä koukuttaneet. Nettiruletti on kuin huume, johon jää koukkuun. Itselläni on kolmetoista plan-lasta, joille en ole lahjoittanut penniäkään, jotka ovat saaneet puhdasta juomavettä vasta kun nenäpäivää alettiin esittämään. Näitä perheitä on liikaa, jotka kuvittelevat koulutuksella olevan merkitystä.

Missä vaiheessa vanhemman pitäisi huolestua lapsen internetistä?

Siinä vaiheessa, kun se internet kasvattaa sarvet, ja uhraa neitsytvuohien verta K-kaupan tiskillä

Ovatko internetin kaistat ehdottomia?

Kyllä. Jostain juuri kuulin, että Suomessa haluttaisiin luopua netin neutraalisuudesta. Rajoitukset tuntuvat hassuilta, kun selvästikin nettiin ei pitäisi päästää ketään ilman sisälukutaitoa, tietokoneen ajokorttia, ja vähintään pientä ymmärrystä Dungeons and Dragonsin säännöistä.

Pitäisikö vanhempienkin käyttää internettiä?

Ei missään nimessä. Siellä on jo nyt niitä liikaa.

Minkä verran itse käytät internettiä?

Ainoastaan kun minulla on vakavia yhteiskunnallisia ideoita, tai kun on ehdottomasti tärkeää korjata jonkun väärä mielipide. Faktatkin ovat joskus hukassa.

Mikä on verkkosi?

BBS on rautaa 

maanantaina, lokakuuta 01, 2007

Kristillisdemokraatit ovat huolissaan museoiden uskonnollisuudesta

Espoon suomenkielinen opetuslautakunta päätti edellisessä kokouksessaan Helsingin sanomien mukaan, että oppilaat saavat mennä Helina Rautavaaran museoon ainoastaan vanhempiensa luvalla. Kokouksen pöytäkirja ei ole vielä saatavilla. Lupaa ehdotti kuitenkin Kristillisdemokraattien Leena Metsämäki, joka on huolissaan museon työpajoista, joissa tehdään alttareita ja uhreja. Katsomusaineita konsultoiva opettaja Marita Uittamo antoi lautakunnalle lausunnon, jossa hän kertoi, että "esineet ovat pyhiä kyseisiin uskontoihin kuuluville ihmisille."

Lautakunta äänesti asiassa tasan, joten puheenjohtaja Sanna Lauslahden (Kok.) ääni ratkaisi. Lauslahti perusteli Helsingin sanomien mukaan päätöstään sillä, että Suomessa asuu maahanmuuttajaperheitä, joissa saattaa olla uskonnolliset käsitykset tiukkoja. Näemmä myöskin lautakunnassa on ihmisiä, joiden uskonnolliset käsitykset ovat selvästi tiukkoja.

Pidän erittäin luontevana sitä, että ollaan kohteliaita ihmisille jopa erimielisyyksien vallitessa, mutta en nyt näe, että museossa käynti olisi sen enempää uskonnollista toimintaa kuin elokuvissa käyntikään. Paitsi, jos näkee uskonnon nimenomaan kulttimaisena toimintana. Kulttuurista voi irrottaa osia tarkasteltavaksi, mutta varmastikin uskonto tulee nähdä jonkinlaisena osana kulttuuria. Eikä espoolaisilla vanhemmilla ole mitään syytä pelätä, että heidän lapsensa luopuvat hyväksi havaitusta vakaumuksestaan nähdessään alttarin.

sunnuntaina, elokuuta 05, 2007

Rowan Atkinson kertoo juttuja uudesta testamentista

Kun Raamattua aina pistetään silloin tällöin uusiksi, huolimatta siitä, että osa tästä maailman ihmisistä ei usko, että Raamattua kirjoitetaan uusiksi. Se ei ole mikään uskon asia, vaan todellinen fakta. Eikä kirkko edes yritä salailla sitä, vaan kertoo julkisesti päivittäneensä kyseistä opusta.

Tässä olisi yksi ehdotus Raamatun uusimiseksi Rowan Atkinsonin tyyliin: